Bezstarostná jazda, Aferim!, Lost Higway, Lillian, Bežec, Ďaleká cesta, Dobytie Everestu, OMO - Cesta do praveku, Mŕtvy muž – to je len niekoľko názvov, len drobný výber, ktorý uvádzam ako príklad. Ako príklad toho, čo tento rok uvidíte, ak sa vám bude chcieť. Tohtoročná téma je CESTA a naplniť ju nebolo jednoduché. V žiadnom prípade sa nesťažujem, ale nebolo. Nie preto, že by v dejinách kinematografie či v tej najsúčasnejšej bolo málo filmov na túto tému, to nie. Naopak, je ich až priveľa.
Kinematografia je v podstate cesta sama o sebe, už od Cesty na Mesiac z roku 1902. To sme tiež chceli ukázať, vybrať aj staršie, zaujímavé archívne diela, a zároveň najnovšie, aby sa dalo porovnať, akú cestu filmové umenie prešlo v oblasti formálnych vyjadrovacích prostriedkov.
Zároveň je film obrazom pohybu, je rozprávaním pomocou za sebou nasledujúcich obrazov. No a aký námet už môže byť pre takýto umelecký druh atraktívnejší ako prekonávanie prekážok v pohybe, na ceste? Cesta ako putovanie, ako hnutie, ako rýchlosť/pomalosť a na druhej strane (alebo zároveň) cesta duchovná, filozofická, cesta myslenia od jedného bodu k ďalšiemu.
Pri výbere sme vychádzali viac-menej z troch okruhov, uvedených vyššie, teda zopakujem, zjednodušene – cesta vývoja kinematografie, fyzická cesta, mentálna cesta.
A prečo to nebolo jednoduché? Pretože moje vážené kolegyne a kolegovia (to píšem s plnou vážnosťou a úctou) sú špičkoví profesionáli a profesionálky s obrovským množstvom vedomostí a s vyhranenými názormi, každá a každý priniesol do diskusie množstvo tipov, ktoré si obhajovali, uvádzali do súvislostí, filmy sa škrtali, vyhadzovali a potom znovu brali do úvahy, prichádzali nové a ďalšie nápady a opätovne sa prehodnocovali...
Nuž a výsledkom je náš intelektuálny konštrukt: tohtoročný program. Robili sme, čo sme mohli, a najlepšie, ako sme vedeli. Ideálom by bolo, aby si každý po absolvovaní festivalu, filmov a úvodov k nim vedel urobiť relevantný obraz o fenoméne cesty v kinematografii, aby mal túto špecifickú žánrovú formu zmapovanú. Bude to zábavná cesta.
Užite si to.
Martin Ciel
Umelecký riaditeľ 26. ročníka Letného filmového festivalu 4 živly
P.S:
„Road movie je filmový žáner, v ktorom hlavné postavy opustia domov a absolvujú cestu, čo zvyčajne zmení perspektívu pohľadu na ich každodenný život.“ (Danesi, Marcel. Dictionary of Media and Communications. M.E. Sharpe, 2008. s. 256.)
„Road movie je často nazývaný nepolapiteľným a nejednoznačným filmovým žánrom. Timothy Corrigan uvádza, že road movie je vedome nečistým žánrom, keďže už v sebe obsahuje nadmerne stanovené a zabudované tendencie prelínania žánrov.“ (Orgeron, Devin. Road Movies: From Muybridge and Méliès to Lynch and Kiarostami. Springer, 2007. s. 3)